Flot anmeldelse til Selma Rosenfeldt-Olsens debutroman i Politiken

I går udkom Selma Rosenfeldt-Olsens debutroman, Leipziger Tagebuch, og allerede i dag er den blevet anmeldt i Politiken af Lillian Munk Rösing.

Rösing karakteriserer bogen som ”billedstærk prosa” og fortsætter med at beskrive den som ”... en meget lovende debut for Selma Rosenfeldt-Olsen.”

Hun er særligt begejstret for de billeder, som hovedpersonen Frida, i mangel af et kamera, tager med nethinden. Hun skriver bl.a., at de ”... fremkaldes fint af Rosenfeldt-Olsens prosa”, og fremhæver efterfølgende flere eksempler fra bogen.

Rösing konkluderer følgende: ”... Rosenfeldt-Olsens debut [er] meget lovende, fuld af lydhør og billedstærk prosa, der opmærksomt afsøger både indre og ydre scener. Hvis Frida måske (måske ikke) finder ud af, at hun skal være fotograf, så håber jeg, at Selma Rosenfeldt-Olsen med denne bog har fundet ud af, at hun skal være forfatter.”

Leipziger Tagebuch får fire flotte ♥♥♥♥ i Politiken!

Om Leipziger Tagebuch:

Frida er udvekslingsstudent fra Kbh i Leipzig i det tidligere Østtyskland. Hun er ikke noget i sig selv, en tom beholder, som søger indhold. Hun har hang til kunsten, færdes blandt unge med lignende tilbøjeligheder, og længes usigelig efter én at holde af – eller måske, slet og ret: den store kærlighed.

Men det er svært. Men hun er åben. – Alting er så alt for uforpligtende. Vi følger Frida i nogle måneder, fra vinteren bliver til forår, hvor den fremmede verden strømmer uhindret igennem hende.

Og sammen bliver vi klogere på, hvad historien har at sige os med dens reminiscenser fra 2. verdenskrig og kommunisttiden, ikke bare i erindringen hos de gamle, men helt ned i gadebilledet med dets levninger af huse fra før det store bombardement side om side med DDRplattenbau. Og ikke mindst den nye generations ironiske dyrkelse af det hengangne og opblomstringen af nynazismen.

Selma Rosenfeldt-Olsens debutroman er ikke bare velturneret, den er klog. Frida laver fejl på fejl, men der er noget forsonligt over hende, måske netop fordi hun laver fejl. Der er noget klovn over hende.

Hun vil være fotograf, men de fleste af hendes billeder er mislykkede, uskarpe eller taget fra for lang afstand. Hun tager MDMA, første gang med succes, anden gang går det galt, og hun får det virkelig dårligt. Ham, hun er forlibt i, vil ikke have hende, selv om hun gør sig alle mulige anstalter, mens ham, hun ikke vil have, ikke er til at være i fred for.

Men udgangen er lykkelig og en ny begyndelse.

Køb bogen her.