ATLAS anmelder Leipziger Tagebuch
Selma Rosenfeldt-Olsens debutroman, Leipziger Tagebuch, der udkom 26. januar, og som meget hurtigt blev givet 4 fine hjerter af Lilian Munk Rösing i Politiken, er nu også blevet anmeldt i magasinet ATLAS.
I denne anmeldelse er det særligt hovedpersonen Frida, som forfatteren formår at skrive frem, der får anmelder Victor Boy Lindholms opmærksomhed:
"Hovedpersonen i Leipziger Tagebuch kommer formentlig til at tage prisen som en af dansk litteraturs mest irriterende protagonister. Og det mener jeg godt (...) Frida er alt det, der irriterer én ved folk, der opfatter sig selv som kunstnere, men endnu ikke er det, og det er virkeligt imponerende, hvor præcist Rosenfeldt-Olsen rammer denne types selvopfattelse."
Men på trods af Boy Lindholms store fokus på Fridas karakter, hvem han endda sammenligner med en af litteraturhistoriens helt store protagonister – Goethes unge, lidende Werther – retter han også blikket mod romanen i dens helhed. Han beskriver for eksempel Selma Rosenfeldt-Olsens bog som værende "interessant som tidsbillede" og taler også om virkningen af romanens nedtonede sprog.
Læs hele anmeldelsen her.
Om Leipziger Tagebuch:
Frida er ung eventyrske fra Kbh i Leipzig i det tidligere Østtyskland. Hun er ikke noget i sig selv, en tom beholder, som søger indhold. Hun har hang til kunsten, færdes blandt unge med lignende tilbøjeligheder, og længes usigelig efter én at holde af – eller måske, slet og ret: den store kærlighed.
Men det er svært. Men hun er åben. – Alting er så alt for uforpligtende. Vi følger Frida i nogle måneder, fra vinteren bliver til forår, hvor den fremmede verden strømmer uhindret igennem hende.
Og sammen bliver vi klogere på, hvad historien har at sige os med dens reminiscenser fra 2. verdenskrig og kommunisttiden, ikke bare i erindringen hos de gamle, men helt ned i gadebilledet med dets levninger af huse fra før det store bombardement side om side med DDR-plattenbau. Og ikke mindst den nye generations ironiske dyrkelse af det hengangne og opblomstringen af nynazismen.
Selma Rosenfeldt-Olsens debutroman er ikke bare velturneret, den er klog. Frida laver fejl på fejl, men der er noget forsonligt over hende, måske netop fordi hun laver fejl. Der er noget klovn over hende.
Hun vil være fotograf, men de fleste af hendes billeder er mislykkede, uskarpe eller taget fra for lang afstand. Hun tager MDMA, første gang med succes, anden gang går det galt, og hun får det virkelig dårligt. Ham, hun er forlibt i, vil ikke have hende, selv om hun gør sig alle mulige anstalter, mens ham, hun ikke vil have, ikke er til at være i fred for.
Men udgangen er lykkelig og en ny begyndelse.
Køb bogen her.