Anmeldelse af Krigens Ofre: "I sine tekster skider Karin Michaëlis højt og flot på det patriarkalske blik"


Karen Syberg fra Information har anmeldt Krigens Ofre af Karin Michaëlis. Syberg beskriver hvordan Krigens Ofre tilbyder læseren Michaëlis' helt særlige kvindelige blik på den verden der var, og at hun i sine tekster skider på det herskende patriarkalske blik på verden. Syberg fortsætter:

Man skal have de historiske briller frem, når man læser Karin Michaëlis, for man må have klart for sig, hvad det er for en tid, hun skriver i: at hun midt under Første Verdenskrig sender reportager hjem fra det endnu eksisterende østrig-ungarske kejserige, og at dette hører til den danske opinions fjendeland – selv om Danmark var neutral i Første Verdenskrig.

Syberg beskriver hvordan det også kræver historiske briller, at forstå hvor banebrydende Michaëlis' kvindelige blik på verden var. Og beskriver hvordan Krigens Ofre er fuld af rørende passager:

[Det er] tæt på at brillerne dugger af rørelse, når hun skriver om efterladte krigsbørns skæbne, eller når hun indlevet skildrer krigsinvaliders vej tilbage til livet med manglende lemmer, lammelser og blindhed. Deres svære kamp for at bemestre de tunge proteser, eller en violinspiller med én arm, der har lært sig at holde buen mellem knæene.

Men det helt særlige ved Krigens Ofre er ifølge Syberg dette:

Først og fremmest er det særegne og imponerende ved Karin Michaëlis’ tekster dog, at hun højt og flot skider på det patriarkalske blik, som delte landene, og uanfægtet bruger sit eget kvindelige blik. Hun vælger at skrive om, hvad der foregår bag fronterne, mellem menneskene. Og skal hun eksempelvis beskrive, hvordan en våbenfabrik fremstiller stålspiraler til kanonerne, er det i hendes øjne ’et tålmodighedsarbejde’, »omtrent som at røre Mayonnaise«.

Syberg beskriver herunder sin egen oplevelse af bogen, og hvordan den, trods sin relativt unge alder som værk, minder læseren om, at verden kan se anderledes ud end den gør idag:

Jeg har først og fremmest nydt »Krigens Ofre« for dens beskrivelser af folkeslag og lande, der ikke længere eksisterer, og som man for en dels vedkommende ingen anelse har haft om, skønt der kun er gået hundrede år. Krigens Ofre er et memento om, at verden kan se helt anderledes ud, og også om hvor hurtigt den kan ændre sig.

Du kan læse resten af artiklen her.