"Depression er ikke vores egen skyld" - Anmeldelse af Mia Dalls 'Frank' i det litterære tidsskrift MODSPOR

Mia Dalls debutroman 'Frank' er blevet anmeldt i det litterære tidsskrift MODSPOR. Læs et uddrag af anmeldelsen her:

"Mia Dalls debutroman Frank skiller sig ud fra mængden ved – råt for usødet – at portrættere et liv med psykiske lidelser på en måde, der er let at relatere til. Romanen holder et stort spejl op foran læseren og giver anledning til refleksion.

Det var først efter, at bogen havde ligget tre uger på mit skrivebord, jeg opdagede det. På bogens cover stirrer et blankt, sort kaninøje ud på læseren. Dette øje tilhører en central karakter i fortællingen, nemlig Frank. Han er en mand i kaninkostume og metalmaske, der er manifestationen af jegets tvangstanker. Han er den revolutionære samfundskritiker, der altid har en indvending. Læseren tages igennem scener fra jegets (og Franks) hverdag samt minder fra jegets barn- og ungdom. Sproget er nøgternt og undersøger hver en tanke og følelse hos jeget, og det gør det på en overbevisende og nærværende måde – og der er ingen tvivl om, at visse aspekter af romanen er selvbiografiske.

Jeg er meget imponeret over Mia Dalls debutroman. Hun formår virkelig at tale direkte ind i de problematikker, vi står overfor i nutidens samfund, og som en kvinde i starten af tyverne kan jeg virkelig relatere til den fortælling, Dall har forfattet på så dragende manér. Jeg ser allerede nu frem til hvilke andre værker, vi kommer til at se fra hendes hånd i fremtiden. Men indtil da kan jeg varmt anbefale dig at få læst den koldeste depressionsgyser i 2021!"

Læs hele anmeldelsen her.