"Forrygende, mesterligt fremmanet" - Ivan Rod har anmeldt Jacob Grønlykkes 'Mælk & Blod'

Ivan Rod (journalist, anmelder, forfatter og redaktør) har anmeldt Jacob Grønlykkes roman 'Mælk & Blod'. Læs et uddrag af anmeldelsen her:

"Jacob Grønlykke (f. 1960) er det, man kan kalde en sent debuterende forfatter. Mælk og blod er således hans første roman – efter en økonomisk privilegeret opvækst på et gods, et omtumlet rakkerliv som ung og et voksenliv som bl.a. filminstruktør og manuskriptforfatter og stifter og ejer af / direktør og formand for fødevarevirksomheden, Løgismose. Man skulle tro, at alt det i sig selv var rigeligt, men nej, skrivekløen har trukket i ham – så meget, at debutromanen nu foreligger – fornemt redigeret af Hans Otto Jørgensen. Og selv om den har en besynderlig, næsten kitchet forside med et nærbillede af en lyshåret, lettere paralyseret kvinde, der sidder i en bil og kigger ud på læseren, så er der altså i tilfældet Mælk og blod tale om en fremragende debut.

Sprogligt er romanen på højt niveau – det her er litteratur af bemærkelsesværdig karakter – og fortælleteknisk er den næsten filmisk, hvilket jo ikke er underligt, når nu forfatteren har arbejdet som filminstruktør og manuskriptforfatter i mange år.

Jeg associerer under læsningen af den absurde historie til flere film. Tænker på værker som David Lynch’s Twin Peaks og Cohen-brødrenes Fargo. Men jeg tænker også, at historien måske til dels er selvoplevet, for hovedpersonen er en dreng, Jakob, på 7-8 år – tror jeg – der, ligesom forfatteren, Jacob, er vokset op på en sydfynsk herregård og ligesom forfatteren har haft nogle mærkværdigt fraværende forældre.

(...)

Surrealistiske scenarier og oplevelserne fremmanes samtidig med, at utrolig meget i romanen forekommer realistisk. Måske skyldes spændet børnenes fantasi!?! Uanset hvad er fortællingen forrygende, mesterligt fremmanet – romanen resultatet af et ubetinget godt samarbejde mellem forfatter og redaktør."

Læs hele anmeldelsen her.