"Jeg håber aldrig, jeg skal skrive sådan en bog igen" - Interview med Alexandra Moltke Johansen

Den 12. maj udkommer hybridromanen ANIMAL her på Forlaget Gladiator. Bogen skildrer rædslen og sorgen over klimakrisen og hylder samtidig alt det smukke, som findes i verden i dag, og som vi risikerer at miste. Vi har stillet Alexandra Moltke Johansen en række spørgsmål om arbejdet med bogen. Læs med her. 

Hvad kan læseren se frem til i ANIMAL?

Ja, det er spændende!

Måske vil læseren føle sig genkendt, føle sig set midt i al sin sorg og frygt for det, som klimakrisen forårsager, og vide, at det er sandt, at læserens fornemmelser er rigtige.

Måske vil læseren blive forarget, føle væmmelse over så håbløse, voldsomme udsagn.

Måske vil læseren føle sig parat til at deltage i blokader, demonstrationer, føle sig opildnet til at gøre modstand og kræve respekt for alle de arter, der lider under vores vækst-ideologi. Føle at det at være en elskende mor også er at være aktivist.

Eller måske vil læseren føle sig forbundet, føle en omsorg for alt, der lever, eller måske vil læseren føle opgivenhed eller det hele på en gang.

 

Hvordan har det været at skrive ANIMAL? 

Det har på sin vis været lige til, men også helt forfærdeligt. Fordi den tilstand jeg har været i, har været så desperat og så sorgfuld. Fordi jeg har følt mig så fortabt. Fordi alt skønt, alt smukt har været omsat til rædsel, til sorg over at vi skal miste verden, som den findes nu. Jeg har set verden gennem et fremtidens filter, jeg har vandret rundt i en anden tid og slet ikke eksisteret i øjeblikket, sammen med mine børn eller mine venner.

Jeg har lært meget, håber jeg. Om hvordan man sætter en bog sammen, om hvordan man skærer ind til det essentielle. Men jeg håber aldrig, jeg skal skrive sådan en bog igen.

 

Hvorfor begyndte du at skrive, og hvordan har du udviklet dig som forfatter? 

Jeg ved ikke, hvornår jeg begyndte at skrive, men jeg kan huske en stil om et postbud i 8., som jeg skrev med min ven Lalou, og som jeg tror, vores dansklærer syntes, var virkelig god. Vi skrev også rap-tekster om hamp(!) og Fælledparken og folk fra klassen og syntes selv, vi var street.

Jeg begyndte at skrive teater, da jeg gik på højskole. Jeg ville være sanger, men de andre på musiklinjen ville spille surf uden vokal.

I begyndelsen skrev jeg små absurde eller groteske scener.

Siden jeg kom ind på Scenekunstskolen har jeg arbejdet politisk, har jeg forsøgt at skrive politisk teater, i hvert fald taget udgangspunkt i politiske emner. Det har givet mig en drivkraft, en indignation, som jeg tror er ubetalelig. Fordi den tilfører en nødvendighed, en motor for at skabe.

 

Hvad er din skriverutine? Hvor skriver du henne, og skriver du hver dag?

Jeg skriver i min seng, i min sofa, ved mit spisebord. Men også ved mit store, glatte skrivebord. Det er et svendestykke for 30’erne af den uddøde træsort kaukasisk nød. Det er et utroligt voldsomt bord, der gennem træernes årer former ansigter og mønstre, det fordrer store fantastiske fortællinger. Når jeg sætter mig dér, tænder jeg et stearinlys, tænker at det skal være et helligt rum, helst uden for meget hotmail og praktiske sager. I skuffen og den indbyggede reol ligger der en penis i ler, en e-cigaret, en gammel Nokia, et sæt tarokort, der har givet mig et vildt godt års-dæk, og Shakespeares samlede værker.

Jeg skriver ikke så tit. Jeg bruger helt vildt meget tid på at søge penge, på at skrive ansøgninger, på at gå til møder og prøver og formgive projekter. Jeg tror jeg bruger 20 % af min arbejdstid på at skrive. Det kommer ikke af sig selv, jeg skal beslutte mig for det og skabe plads til det, men det åbner sig med det samme, det har hobet sig op og falder ud og tager hurtigt form. Jeg kan nogen gange skrive et første udkast på fem dage. Men så har det arbejdet i min underbevidsthed i længere tid forinden.

 

Hvad læser du for tiden?

Jeg læser ikke så meget. De aftner jeg er hjemme (og ikke går til møder om høns og drivhus og økonomi eller i teatret, som jeg elsker) er jeg bare mor og putter de små og rydder op eller går tidligt i seng eller ser fjernsyn. Jeg forsøger at se så ligegyldige, udramatiske ting som muligt, f.eks. Borgen (no offense) eller I Hus til Halsen. Jeg har ingen abonnementer hos Netflix, HBO, Disney plus osv., jeg kan ikke styre det.

Jeg bor langt væk fra København og kører meget i tog og dér læser jeg alligevel nogen gange. Jeg har læst Kirsten Thorups Indtil Vanvid Indtil Døden. Den påvirkede mig meget, den er utrolig voldsom og uhyggelig. Jeg’et befinder sig midt i anden verdenskrig og registrerer blot dét, der foregår omkring hende. Uden at kende udfaldet, uden at reflektere særligt meget. Hun lever midt i sin tid, og man får derfor en vild fornemmelse af at være menneske midt i en historisk tid, om det ansvar vi har, om den magtesløshed vi føler. Om den brutalitet vi accepterer.

Det har inspireret mig til at gøre det omvendte i min bog: at beskrive vores tid, som om den allerede var historisk, som om den var forbi.

 

Hvad arbejder du på nu?

Lige nu arbejder jeg på to forestillinger.

Jeg skriver fragmenter til forestillingen ODYSSEEN i Skuespilhuset, som i denne fortolkning centrerer sig om krigen, katastrofen og traumet, og som med dens luftalarm, krigstrommer og brændende ruiner pludselig er blevet alt for virkelig og meget smertefuld.

Jeg arbejder også på en afgangsforestilling til Limfjordsteatrets talenthold. Jeg har forelsket mig i folkesagn, i trolde, elvere og skiftinger. Fortællinger, der i høj grad beretter om nogle helt andre menneskelige livsvilkår, om en nådesløs natur - om en besjælet natur med en vilje og en magt.

Dette horrorsagn følger syv elver-søstre (så flotte navne, f.eks. Pionine Brixine Gelfino Henriksen) der flygter fra den brændende skov ind i en lejlighed i menneskenes by. De danser deres kunder til vanvid og dyrker sex med medarbejderne i Fakta. Fortællerne er et kor af mylinger, ledt af den døde forpinte baby Hedvig. Hun ser stenen vokse frem på marken, hun hører et hjerte i den kolde krop og overværer stenen forvandle sig til en mægtig trold. En trold der tager elverpigerne med til sine underjordiske sale, en trold der vil knuse Fakta, der vil hæve havet over heden, der vil æde solen.

 

Køb ANIMAL her