Weekendavisen: "Dåsefrugt og vodkaånde"

Weekendavisens Kathrine Tschemerinsky har anmeldt Janina Katz' erindringsroman 'Putska'. Læs et uddrag af anmeldelsen her:

"POLA »PUTSKA« RECHES er navnet på Janina Katz’ alter ego. Da romanen indledes, bor den 18-årige Putska sammen med sin mor Sonia i en delelejlighed i Krakow. Deres relation er symbiotisk og vel egentlig klaustrofobisk, men de overlevede også krigen ved at gemme sig på et loft, selvom Putska har en helt anden teori om sin overlevelseshistorie: Hvis nogen spørger, siger hun, at hun tilbragte krigen i Leningrad under Sjostakovitjs berømte klaver.
I det hele taget er grænsen mellem virkelighed og fantasi porøs for den unge protagonist, som længes efter at finde meningen med livet og tilbringer sine eftermiddage på en forfalden jødisk begravelsesplads i selskab med en enligt græssende ged.
Efter en vellykket studentereksamen begynder hun at studere kunsthistorie på universitetet. Den totalitære indflydelse fra Sovjetunionen er selvfølgelig stor, men Putska og hendes jævnaldrende er i modsætning til den traumatiserede forældregeneration både frisindede og fulde af forventninger til livet. De mødes og diskuterer Orwell og andre forbudte tanker, flirter så og dyrker sex under indflydelse af store mængder vodka.

[...] I DE SENERE ÅR har Forlaget Gladiator opbygget en alternativ klassikerserie, der består af udgåede, glemte og oversete værker, Putska er bind 41, og selvom bogens forfatter langtfra var miskendt (fra 2002 modtog hun Statens Kunstfonds livsvarige ydelse) er det alligevel glædeligt, at hun nu får sin egen plads i den dansksprogede kanon. Janina Katz ville både leve og skrive efter Holocaust, og sproget fandt hun på afstand i eksil. At det blev dansk, priser denne forelskede læser sig lykkelig for."

Læs hele Weekendavisens anmeldelse her.

Du kan læse et uddrag af 'Putska' lige her: