Anmeldelse af 'Alt dette kunne du få' på Litteratursiden

Pressefoto af Josefine Klougart

Lise Vandborg fra Litteratursiden har anmeldt Josefine Klougarts nye roman 'Alt dette kunne du få', som hun blandt andet beskriver som "en hyldest til moderskabet, barndommen og naturen. Et vigtigt bidrag til tidens moderskabslitteratur og Klougarts bedste bog til dato."

I anmeldelsen skriver hun blandt andet følgende:

"Barbaras barndomserindringer hører til de stærkeste passager i bogen og efterlader et lille stik i hjertet, da de minder om livets skrøbelighed som i scenen i Vesterhavet, hvor Barbara og søsteren Sara binder sig sammen med et reb for at undgå hestehuller. Klougart har et særligt talent for at sætte ord på detaljen og voldsomheden i barnets sansning, ikke mindst i mødet med døden, som da Barbara ser en kattekilling blive kørt over af en lastbil: "Et sted i barndommen ligger også erfaringen af vores egen død, så når vi møder den, er den en gentagelse, en erindring, der rager frem som en hånd gennem et gardin"."

Det er vinter, og Barbara rejser tværs gennem landet med sit spædbarn for at være sammen med sin mor og søster i dagene, hvor faren skal gennemgå en stor hjerteoperation.

Operationen går som planlagt, men da han slår øjnene op er det blik der møder Barbara tomt og helt uden tegn på genkendelse; det er som at se ind i øjnene på et menneske rømmet for sjæl. Et stort fald ud i et øde bagved. Hver dag i den følgende uge forsøger lægerne at vække ham fra narkosen, og hver dag sker det samme. Vi forstår det ikke, siger de, men der er jo nogen, som aldrig rigtig vågner.

Køb 'Alt dette kunne du få' her. Pris: 300,- kr eller 210,- kr for medlemmer af Gladiator Abonnement